Korzyści z uprawiania sportu

Wpływ ćwiczeń i treningu na zdrowie człowieka jest ogromny, przynosi szereg korzystnych zmian, które możemy dostrzec gołym okiem. Jest to szczupła wyprostowana sylwetka, lepsze samopoczucie i pozytywne nastawienie do życia. Ćwiczenia fizyczne zapobiegają wielu chorobom i dolegliwością,  poprawiają naszą kondycję i wzmacniają serce, które lepiej znosi stresy życia codziennego. Mięśnie stają się mocniejsze i bardziej  elastyczne przez co lepiej stabilizują  kręgosłup i redukują przykurcze.

Układ krążenia.
  • Obniżenie ryzyka występowania chorób sercowo-naczyniowych (nadciśnienie, miażdżyca, zawał serca).
  • Pomoc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.
  • Zwiększenie objętość serca,  wzrost pojemności minutowej serca.
  • Spowolnienie tętna spoczynkowego i obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.
  • Zmiany adaptacyjne układu krążenia do zwiększonego wysiłku fizycznego (szybki powrót do poziomu wyjściowego po zakończeniu pracy).
Układ oddechowy.
  • Zwolnienie rytmu oddechowego.
  • Zwiększenie pojemności płuc.
  • Wzrost wykorzystania tlenu w powietrzu wdychanym.
  • Mięśnie oddechowe kształtują klatkę piersiową powodując jej rozrost i poprawę postawy ciała.
  • Usprawniają się procesy i zaopatrzenia organizmu w tlen.
Układ mięśniowy.
  • Tkanka mięśniowa stabilizuje  naszą sylwetkę, chroni nasze stawy i kości przed urazami.
  • Wpływa korzystnie na układ kostny a w szczególności zmniejsza dolegliwości bólowe kręgosłupa. Systematyczne ćwiczenia mięśni grzbietu  powodują  wzmocnienie gorsetu mięśniowego łagodząc  a nawet likwidując dolegliwości odkręgosłupowe.
  • Pod wpływem wysiłku następuje wzrost liczby naczyń włosowatych, a szybszy przepływ krwi przez mięśnie lepiej  je odżywia i  usprawnia wydalanie produktów przemiany materii.
Układ  kostny.
  • Zwiększenie zakresu ruchomości w stawach.
  • Zwiększenie elastyczności i sprężystości torebek i wiązadeł  stawowych.
  • Ćwiczenia poprawiają uwapnienie kości zapobiegając osteoporozie.
  • Pod wpływem wysiłku fizycznego następuje hipertrofia kości  (zmiana ich kształtu, szerokości i długości), kości stają się  bardziej masywne, zwiększa się ich szerokość i powierzchnia stawowa.
  • Następuje hipertrofia robocza układu kostnego u osób dorosłych.
  •  Kostnienie układu w wieku rozwojowym  przeciwdziała tworzeniu się odkształceń i koryguje wady postawy u dzieci.
Układ nerwowy.
  •  Usprawnienie koordynacji nerwowo-mięśniowej prowadzi do zwiększenia precyzji i szybkości ruchów.
  •  Uczenie się nowych czynności  powoduje powstawanie  dodatkowych gałązek nerwowych prowadzących do włókienek mięśniowych.
  •  Rozwija się pamięć  ruchowa oraz szybkości i łatwości oddziaływania na bodźce zewnętrzne.
  •  Poprawa percepcji wzrokowej i koordynacji psychoruchowej.
Układ hormonalny.
  • Wzrost stężenia testosteronu i hormonu wzrostu przyspieszają nasz metabolizm i pozwalają na intensywniejszy wysiłek fizyczny.
  • Adrenalina, noradrenalina, hormon wzrostu i testosteron wykazują bardzo silne działanie w obrębie tkanki tłuszczowej, powodując szybki jej rozpad a w  późniejszym czasie wykorzystują  jej zasobów w  po wysiłkowej przemianie materii.
  • Stężenie insuliny  we krwi zmniejsza się w czasie wysiłku fizycznego. Większe stężenie insuliny stwierdzono podczas cięższych wysiłków i w miarę wydłużania się czasu trwania pracy. Zmniejszenie insuliny  wpływa korzystnie na redukcje tkanki tłuszczowej.
  • Podczas wysiłków o dużej intensywności następuje zwiększenie stężenia glukagonu we krwi.
  • Podczas wysiłku o średniej intensywności następuje wydzielanie  endorfin które maja wpływ na zmniejszone odczuwanie bólu, a także głębsze uczucie zadowolenia i  dobry nastrój po zakończonym wysiłku.